WSTĘP
Co to jest Program Ramowy Unii Europejskiej ?
Program Ramowy jest głównym narzędziem Unii Europejskiej, wykorzystywanym do finansowania badań w Europie. Przygotowywany jest on przez Komisję Europejską i zatwierdzany wspólnie przez Radę oraz Parlament Europejski w procesie tzw. "ko-decyzji". Każdy program ramowy obejmuje okres 5 lat, przy czym ostatni rok poprzedniego programu i pierwszy rok kolejnego nakładają się. Pierwszy Program Ramowy UE został wprowadzony w życie w roku 1984.
Główne założenia 6 PR
Szósty Program Ramowy Badań, Rozwoju Technicznego i Demonstracji wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 roku. Obejmuje on działania na szczeblu Unii Europejskiej w dziedzinie nauki, badań i innowacji. Głównym celem 6PR jest stworzenie tzw. "Europejskiej Przestrzeni Badawczej" (ERA) poprzez zintegrowanie i skoordynowanie rozproszonych prac badawczych prowadzonych w Europie. Jednocześnie badania te zostaną ukierunkowane na wzmacnianie konkurencyjności gospodarki europejskiej, rozwiązywanie problemów społecznych oraz wspieranie procesu formułowania i wdrażania pozostałych elementów polityki UE.
Wymiar europejski
Zgodnie z zasadą subsydiarności projekty realizowane w ramach 6PR muszą mieć charakter ponadnarodowy. W praktyce oznacza to, że wnioski mogą być składane jedynie przez konsorcja, w skład których wchodzą partnerzy z różnych krajów, zaś w przypadku stypendiów oraz akcji szkoleniowych wymagany jest wyjazd uczestnika do innego kraju niż kraj jego pochodzenia czy zamieszkania.
Główne różnice pomiędzy 6 Programem Ramowym a poprzednimi Programami Ramowymi
Poprzednie Programy Ramowe pomogły rozwinąć podstawy naukowej i technologicznej współpracy pomiędzy różnymi krajami UE i były instrumentami dzięki, którym osiągnięto wyniki w nauce. Nie przyczyniły się one jednak do uzyskania trwałej spójności badań. Dlatego też w 6 PR przyjęto następujące założenia:
- skupienie wysiłków na kilku priorytetach - w szczególności na obszarach, w których współpraca na poziomie międzynarodowym przyniesie tzw. wartość dodaną
- działanie w kierunku integracji wszystkich podmiotów działających na różnych poziomach
- promocja takich aktywności, które będą miały długotrwałe skutki strukturalne.
- wspieranie akcji, które wzmocnią ogólne podstawy naukowo-technologiczne Europy
- użycie potencjału naukowego krajów kandydujących w celu przygotowania i wspierania ich przystąpienie do EU dla dobra całej europejskiej nauki
Zasady przyznawania funduszy
Program Ramowy jest zatwierdzany przez Radę i Parlament Europejski a odpowiedzialność za jego realizację ponosi Komisja Europejska. Fundusze PR są przyznawane poszczególnym projektom na następujących zasadach:
- Finansowane są tylko te projekty, w których biorą udział partnerzy z różnych krajów
- Projekty zostają zakwalifikowane do finansowanie tylko wówczas jeśli ich cel i założenia są zgodne z priorytetami wskazanymi w tzw. "calls for proposals", czyli “zaproszeniach do składania wniosków”
- Naukowa i technologiczna jakość projektów zgłoszonych do dofinansowania oceniana jest przez zewnętrznych, niezależnych ekspertów
- Fundusze PR nie są dotacjami dla instytutów badawczych czy przedsiębiorstw
- Środki PR mogą być wydawane tylko na ściśle określone prace lub rozwój naukowy Europejskiej Przestrzeni Badawczej" (ERA).
Składanie wniosków i selekcja
Wnioski projektowe można składać jedynie w odpowiedzi na ogłoszenia o konkursach publikowanych w oficjalnym Dzienniku Wspólnot Europejskich (Official Journal of the European Communities) oraz na stronie Cordis. Do każdego ogłoszenia dołączany jest pakiet informacyjny zawierający dokumenty, wyjaśnienia i formularze niezbędne do przygotowania wniosku. W ogłoszeniach podany jest nieprzekraczalny termin składania wniosków. Wnioski oceniane są i wybierane przez niezależnych, zewnętrznych ekspertów (przeciętnie ok. 5-ciu). W przypadku pozytywnej oceny projektu Komisja przystępuje do negocjacji finansowej i naukowo-technicznej strony umowy. Po udanych negocjacjach zostaje podpisana umowa pomiędzy Komisją a uczestnikami.
"Calls for Proposals"
"Calls for proposals" to publikowane w “Oficjalnym Dzienniku” UE (oraz na stronach internetowych Komisji Europejskiej) zaproszenia do składania wniosków projektowych. Zespoły naukowe i konsorcja, które chcą złożyć wniosek w odpowiedzi na takie zaproszenie mają zwykle minimum 3 miesiące na opracowanie i wysłanie wniosku. Przesłany wniosek będzie w pierwszej kolejności sprawdzony pod względem formalnym, tzn. sprawdzone zostanie:
- czy wniosek został złożony przed ostatecznym terminem
- czy partnerzy składający wniosek są uprawnieni do ubiegania się o dofinansowanie z UE
- czy partnerzy pochodzą z krajów, które są uprawnione do ubiegania się o dofinansowanie
- czy przedmiot projektu jest odpowiedni
- czy wzięto pod uwagę etyczne aspekty proponowanych badań
Następnie zewnętrzni eksperci ocenią projekt pod względem naukowej i technologicznej jakości i przedstawią komisji listę projektów proponowanych do dofinansowania.
Wysokość dofinansowania w przypadku zakwalifikowania projektu
Wysokość dofinansowania zależy od rodzaju projektu, ilości partnerów oraz zakresu proponowanych badań. Generalnie Komisja dąży do koncentracji wysiłków i stworzenia niezbędnej masy krytycznej poprzez finansowanie większych projektów i większych konsorcjów. Umowa projektowa będzie określała maksymalną kwotę dofinansowania, a w ramach tej kwoty konsorcjum będzie mogło samo decydować o podziale budżetu między uczestników. Komisja przewiduje również wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz mniejszych projektów.
Zasady ubiegania się o dofinansowanie z UE
O dofinansowanie z UE może ubiegać się każda jednostka posiadająca osobowość fizyczną lub prawną ustanowiona zgodnie z prawem narodowym, międzynarodowym lub europejskim. W praktyce oznacza to, że uczelnie, jednostki naukowo badawcze, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz duże firmy są w równym stopniu uprawnione do otrzymania dofinansowania. Wszystkie te podmioty musza jednak spełniać ściśle określone warunki, które są różne w zależności od konkursu. Uczestnikami projektu mogą zatem być:
- Instytuty badawcze lub grupy badawcze na wyższych uczelniach – szerokie możliwości współpracy w ramach 6PR, począwszy od udziału w projektach badawczych, poprzez przyjmowanie stypendystów, a skończywszy na organizowaniu akcji szkoleniowych
- Przedsiębiorstwa zamierzające wprowadzać innowacje – mogą uczestniczyć we wszystkich rodzajach działalności badawczej jak również być instytucją przyjmującą stypendystów i organizującą akcje szkoleniowe
- Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) nie posiadające własnego zaplecza badawczego – tu proponowany jest instrument współpracy badawczej CRAFT
- Stowarzyszenia przemysłowe reprezentujące MŚP – mogą skorzystać z instrumentu współpracy o nazwie “badania sektorowe”
- Administracja publiczna – dla niej przeznaczony jest instrument współpracy zatytułowany “ERA-NET”, którego celem jest wspieranie koordynacji ponadnarodowej i kooperacji badawczej prowadzonej na szczeblu krajowym lub regionalnym
- Indywidualni młodzi pracownicy naukowi ( po magisterium ) – 6PR przewiduje specjalne stypendia szkoleniowe dla naukowców rozpoczynających badania. Stypendia te umożliwiają rozwój kariery naukowej dzięki pracy w instytucji znajdującej się poza krajem pochodzenia lub zamieszkania kandydata. Ponadto młodzi naukowcy mogą otrzymać dofinansowanie na udział w międzynarodowych konferencjach i kursach
- Indywidualni doświadczeni pracownicy naukowi ( posiadający stopień doktora lub udokumentowany dorobek naukowy ) – dla nich w 6PR przewidziano specjalne stypendia mające na celu wspieranie transferu wiedzy do instytucji zamierzających rozwijać nowe dziedziny nauki oraz do instytucji w mniej uprzywilejowanych regionach
- Naukowcy o uznanym w świecie dorobku naukowym – w ich przypadku proponowany jest instrument “Katedry Marie Curie”, który ma za zadanie zachęcić wysoko wykwalifikowanych naukowców do kontynuowania kariery zawodowej w Europie i przekazywania swej wiedzy młodszym pokoleniom badaczy
- Instytucje z zapleczem badawczym, gdzie prowadzone są badania międzynarodowe – działania wspierające infrastrukturę badawczą mogą zainteresować instytucje posiadające uznane zespoły badawcze. Akcje te umożliwiają pobyt naukowców z Europy i innych krajów w tych instytucjach. Ponadto możliwe jest uzyskanie wsparcia finansowego na prace studialne nowej infrastruktury oraz sieci komunikacyjnych
KALENDARIUM 6 PR
21.02.2001
|
Decyzja Komisji Europejskiej dotycząca pierwszej propozycji 6PR
|
Marzec 2001
|
Nieformalna prezentacja przed Ministrami ds. Badań i Edukacji (Uppsala, 1-3 marca 2001 )
|
Maj 2001
|
Przyjęcie przez Komisję Europejską propozycji dotyczących programów specyficznych oraz zasad wdrażania 6PR
|
Wrzesień 2001
|
Przyjęcie przez Komisję propozycji dotyczących zasad uczestnictwa i rozpowszechniania wyników
|
26.06.2001
|
Dyskusja Rady nad propozycją Komisji
|
Lipiec/Listopad 2001
|
Pierwsze czytanie w Parlamencie Europejskim
|
Grudzień 2001/ Styczeń 2002
|
Wspólne stanowisko Rady ds. Badań
|
11.03.2002
|
Przyjęcie przez Radę tekstu końcowego
|
15.05.2002
|
Zatwierdzenie 6PR przez Parlament Europejski
|
3.06.2002
|
Oficjalne zatwierdzenie 6PR przez Radę Ministrów
|
12.06.2002
|
Zatwierdzenie programów specyficznych przez Parlament Europejski
|
19.06.2002
|
Kompromis w zakresie zasad uczestnictwa w 6PR zatwierdzony przez ITRE
|
3.07.2002
|
Zatwierdzenie kompromisu dotyczącego zasad uczestnictwa w 6PR przez Parlament Europejski
|
Listopad 2002
|
Konferencja inaugurująca 6PR
|
Koniec 2002
|
Debata mająca na celu podjęcie decyzji odnośnie specyficznych instrumentów służących wdrożeniu 6PR
|
Koniec2002/Początek 2003
|
Pierwsze konkursy
|
BUDŻET 6PR
Dnia 3.06.2002 Rada Ministrów oficjalnie zatwierdziła 6 Program Ramowy Unii Europejskiej. Ostateczna wersja budżetu to kwota 17,5 mld euro (16.27 mld euro na “Integrating and Strengthening the ERA” i 1.23 mld euro na “Specific Programme Nuclear Energy”). Szczegółowe rozbicie budżetu dostępne jest na stronie:
http://www.cordis.lu/rtd2002/fp-debate/budget.htm
STYPENDIA W 6 PR
6 Program Ramowy oferuje naukowcom wiele możliwości wyjazdów do zagranicznych ośrodków badawczych. Nadal najbardziej popularne mają być stypendia Marie Curie. W 6 Programie Ramowym na Human Resources and Mobility planuje się przeznaczenie znacznie większych środków finansowych niż w poprzednim programie ramowym - w sumie 1,63 miliarda euro, co stanowić będzie około 10% funduszy 6PR.
System grantów i stypendiów będzie dość rozbudowany i obejmować będzie zarówno znane formy, takie jak np. sieci badawczo-szkoleniowe i konferencje, jak też inne, występujące pod zmienioną nazwą (np. granty na szkolenie początkujących naukowców jako odpowiednik Training Sites), oraz zupełnie nowe – np. granty reintegracyjne, stypendia w krajach pozaeuropejskich itd.
Przewidywane są następujące rodzaje stypendiów:
I. AKCJE STYMULOWANE PRZEZ INSTYTUCJE
Podstawowym celem tych akcji ma być wspieranie uczelni, instytutów badawczych oraz przedsiębiorstw w realizowaniu programów szkoleń i staży naukowych. Obejmować one będą:
-
Sieci badawczo-szkoleniowe MC (Marii Curie),
służące międzynarodowym zespołom badawczym do opracowywania i realizowania programu szkoleń, zwłaszcza dla osób rozpoczynających karierę naukową. Mają one być szczególnie pomocne przy prowadzeniu badań interdyscyplinarnych oraz stanowić szansę dla słabo rozwiniętych regionów Unii (Less Favoured Regions) i krajów stowarzyszonych. Planuje się, że sieć uzyska finansowanie na okres do 4 lat i będzie oferować indywidualne stypendia o długości do 3 lat.
-
Stypendia MC na szkolenie początkujących naukowców,
adresowane głównie do uczelni, instytutów badawczych, ośrodków szkolenia kadr naukowych i przedsiębiorstw, zamierzających wzmocnić potencjał szkoleniowy kadr naukowych. Stypendia te, przewidywane na maksymalny okres do 3 lat, mają nie tylko umożliwić naukowcom rozpoczynającym karierę naukową zdobywanie określonych kompetencji naukowych, ale także dodatkowych umiejętności związanych z zarządzaniem badaniami oraz etyką naukową.
-
Stypendia MC służące transferowi wiedzy,
przewidziane na okres do 2 lat, adresowane do tych uczelni, instytutów badawczych i przedsiębiorstw w słabo rozwiniętych regionach Unii (Less Favoured Regions) i krajach stowarzyszonych, które zamierzają uruchomić nową tematykę badań oraz rozwinąć swój potencjał badawczy. Stypendia te umożliwią doświadczonym uczonym przekazanie wiedzy, umiejętności oraz metod badawczych.
-
Konferencje i kursy szkoleniowe MC.
Dofinansowanie przewidywane jest w następujących dwóch przypadkach: wsparcie serii konferencji i/lub kursów szkoleniowych (np. szkół letnich), zaproponowanych przez jednego organizatora oraz wsparcie uczestnictwa młodych badaczy w dużych konferencjach.
II. Akcje przeznaczone dla indywidualnych naukowców
Głównym celem ww. akcji ma być ułatwienie osiągnięcia samodzielności badawczej i dojrzałości zawodowej. Chodzi również o tworzenie powiązań pomiędzy naukowcami europejskimi i uczonymi z krajów pozaeuropejskich. Stypendystami mają być naukowcy z minimum 4-letnim doświadczeniem badawczym.
-
Europejskie stypendia MC
Stypendia te, przewidziane na okres 1-2 lat umożliwić mają najbardziej obiecującym naukowcom z UE i krajów stowarzyszonych podjęcie badań w instytucjach europejskich. Wniosek oraz tematyka badań przygotowywana będzie wspólnie przez stypendystę i instytucję przyjmującą.
-
Stypendia wyjazdowe MC
Przyznawane będą naukowcom z UE i krajów stowarzyszonych na pracę w uznanych centrach badawczych w krajach trzecich (pozaeuropejskich). Wymagane będzie sporządzenie spójnego programu szkolenia badawczego, obejmującego pierwszą fazę badań za granicą i obowiązkową drugą fazę - w Europie.
-
Stypendia przyjazdowe MC
Podstawowym zadaniem ma być przyciągnięcie najwyższej klasy naukowców z krajów trzecich do podjęcia pracy badawczej w Europie, z myślą o rozwinięciu obustronnie korzystnej współpracy badawczej pomiędzy Europą a krajami trzecimi.
III. Granty MC powrotne i reintegracyjne
Otrzymają je naukowcy z UE i krajów stowarzyszonych, tuż po zakończeniu co najmniej 2-letniego stypendium Marii Curie. Będzie to zryczałtowana kwota przeznaczona do wydatkowania w ciągu jednego roku i przyznawana stypendyście na podstawie określonego, osobno ocenianego projektu. Reintegracja w kraju macierzystym stypendysty będzie traktowana priorytetowo.
Podobny mechanizm (lecz obejmujący okres reintegracji do 2 lat) obejmował będzie badaczy europejskich prowadzących pracę badawczą poza Europą przez co najmniej 5 lat.